Obrázek dělá tweet aneb jak zvýšit míru zapojení uživatelů na Twitteru

Můj účet na bledě modré sociální síti není v žádném případě slavný, ani nijak odlišný. Na rozdíl od Facebooku však Twitter u osobních účtů nabízí pohled do analytiky. A to pomáhá daleko víc do hloubky pochopit, jaké příspěvky tvoje „folouny“ zajímají a proč tomu tak je. Buduješ si brand na Twitteru? Tato drobnost ti může pomoct.

Musím uznat, že Twitter Analytics mě baví. Ne, že bych každý den sledoval, jak jsou na tom mé příspěvky, ale po čase je fajn zjistit, že vlastně nepostuješ do šuplíku.

Kde tyto data najdeš? Logni se na Twitter a nejprve navštiv page https://analytics.twitter.com/ a klikni na button TURN ON ANALYTICS. To je celkem důležité… protože bylo nepříjemné zjistit, že Twitter Analytics nemám zapnuté po uherském roku správy účtu @okjesnipjeboj

Fajn, analytika je zapnutá, ale teď musíš tvítovat a čekat. Po zapnutí se totiž objeví statistiky tvítů jen pár dní dozadu.

Do analytiky se pokaždé vrátíš přes ikonku profilu vpravo nahoře -> 5. položka je Analytics. Nebo stačí otevřít na PC stránku svého profilu a v pravém sloupci je box „Your Tweet Activity“.

Můžeš si tam sledovat aktivitu tvítů za jeden den, týden, poslední měsíc nebo libovolný jiný měsíc. Nejdelší časové období pro porovnání top tvítů jde však nastavit jen 3 měsíce. I tak dobrý…

A jaké metriky se dozvíš?

To, co je na FB jako „dosah příspěvku“, tak to je na Twitteru „imprese“. Je to počet, který říká, kolikrát se tvít objevil na něčí timeline.

Poté je tam důležitější metrika a to je „zapojení (engagements)“. Započítává se do toho jakákoliv uživatelská aktivita spojená s tvítem:

  • Jakýkoliv klik na tvít
  • Klik na hashtag
  • Klik na odkaz
  • Rozkliknutí obrázku
  • Zobrazení profilu uživatele po najetí na avatar
  • Odpověď
  • Retweet
  • Like
  • Kliknutí na „follow“ po zobrazení profilu

A výsledná nejhodnotnější metrika je „míra zapojení (engagement rate)“ = míra zapojení / počet impresí.

Není asi třeba vysvětlovat, že velký počet impresí ještě neznamená úspěšnost tvítu. Je to stejné, jako promovaný post na FB. Vidělo to 10 000 lidí, ale like dalo jen 30…

Například můj tvít z března 2017, kdy jsem odpovídal účtu Andreje Babiše.

Impresí 2 229, což je poměrně velké číslo, ale míra zapojení pouze 0,5%. Krasných 10 lajků a 2 zobrazení profilu…

Super. Jediný, kdo na tomto tvítu vydělal, bylo moje ego. Jinak naprosto nepřínosný tvít pro mé sledující a pro můj profil.

V srpnu jsem poté tvítoval o skreči v tenisovém zápase po 9 minutách. Obyčejný screen z aplikace Livesport. Obsahově zajímavé pouze pro malou část mých sledujících…

Výsledek? 885 impresí, ale 141 zapojení a míra zapojení až 15,9%!

Konkrétně 105 kliků na obrázek, 18 kliků na link obrázku, 12 lajků, 3 odpovědi, 2 rozkliky profilu a 1 rozkliknutí detailu.

Pořád jsem přemýšlel, proč zrovna tento příspěvek byl tak „úspěšný“ a měl velkou míru zapojení. A pak jsem se podíval na náhled na PC i na mobilu.

Náhled obrázku není ani na PC ani na mobilu celý, když je obrázek aspoň 2 větší výšku, než šířku. Tím, že není odhalený celý obsah, dosáhneš toho, že se člověk začne zajímat o ten tvít a zastaví se u něj. Rozklikne obrázek, uvidí odpovědi, uvidí zřetelněji jméno autora…

Že to fakt funguje, jsem se (opět nevědomky) přesvědčil taky u účtu @okjesnipjeboj. Vytvořil jsem klasické meme, které se opět na timelinách sledujících ukázalo ořezané a bez kompletního znění „vtipu“.

U tvítu tohoto formátu hraje velkou roli, že je účet oblíbený a tematicky „není, co pokazit“. Přesto nezobrazení celého meme zařídilo až:

  • 846 impresí
  • 22,7% míru zapojení
  • 143 kliků na obrázek
  • 23 kliků na link obrázku
  • 12 zobrazenií profilu
  • 8 lajků, 2 retweety, 1 odpověď (označení přítele v odpovědi)

Takže jo, i na Twitteru se dá přemýšlet o tom, jak pracovat s obsahem a platí staré dobré pravidlo o oživení obsahu obrázkem. A drobnosti můžou dělat velké rozdíly.

Víš o někom, kdo si pěstuje velký Twitter profil? Pošli mu tento článek… bude se mu to hodit!