Zadarmo vím, kam mi klikáte... na webu

Anonymní okno, přelepená páska přes webkameru, ani zatáhnuté žaluzie nepomůžou. Jestli jste v poslední době četli můj blog nebo procházeli můj web (jakože jo, a konečně hledáte na Gůglu moje jméno), tak z velké většiny vím, na co jste klikali nebo jak jste celkově web prohlíželi. Že vás špehuju? Tak trochu ano. Ale nepotřebuju k tomu žádné plešaté zvířata před vaším domem :-)

Nástrojů, díky kterým můžete "nahrávat" chování uživatelů na webových stránkách je mnoho. Já jsem si se spuštěním svého webu otestoval nástroj Smartlook.

Protože je:

  • v poměrně pokročilé základní verzi zdarma
  • slušný a neotravuje v mailu, ať si ho koupíte
  • jeho implementace je stejně snadná, jako implementace Analytics
  • cenově výhodný v PRO verzi
  • v češtině
  • chytrý a rozlišuje návštěvy přesně podle zařízení (web / tablet / phone)
  • prostě přehledný

Co mi Smartlook prozradil?

Na začátek chci jen ujasnit, že data jsou hodně ovlivněná publikem, které mohlo vůbec můj web vidět. Nemám puštěnou žádnou výkonnostní kampaň, vše zatím posílám volně po Facebooku, Twitteru či LinkedInu. A tam je moje audience poměrně úzká = studenti, markeťáci nebo kamarádi. Všeobecně lidé od 18 do 35 let s velmi malým potenciálem, stát se mým klientem :-).

Heatmapa

Nejcennější funkcí Smartlooku jsou podle mě heatmapy. Jednak se dají nastavit na jakoukoliv stránku (ve free verzi je to omezeno) a jednak rozlišují zařízení, takže poctivě vykreslí heatmapu i z dotyků na mobilu. Co víc, heatmapy trackují nejen kliknutí, ale také pohyb po stránce a rollování / scrollování.

Jak to tedy vypadalo na desktop verzi mého webu za posledních pár dní?

Heatmapa Filip Bartoš CZ

Z heatmapy je jako první jasně viditelná proklikovost tzv. hamburger menu. O této ikoně se vede hodně diskuzí a sám jsem přemýšlel, jak s menu naložit. Nakonec jsem nevymýšlel zbytečnosti. Moje a další generace prostě bude používat "hambáč" nejen k jídlu, ale také k navigaci. Výsledky měření mne utvrdily.

Nicméně úvodní stránka ještě vrací uživatele do webu. Pod "jezdícím textem" je odkazový button, který rozbaluje nabídku "Co teď s Filipem", což je vlastně alternativa k menu pro ty, kteří si četli, co jim všechno sdělím v tom "jezdícím textu". Puntík na heatmapě sice není červený, ale je žlutý až oranžový, takže lidé skutečně na ten button klikali.

Tím se dostáváme k tomu, co mé návštěvníky z mého "menu" zajímá nejvíc. Ze žluté plochy u první ikony "o Filipovi" je patrné, že mě čtou i lidi, kteří na mě narazili poprvé. Což je fajn. Moje práce, reference a sociální sítě návštěvníky zaujali minimálně. Obrovský červený puntík je však u ikony "Číst Filipovy názory".

Čím to? Byla by ta ikona tak lákavá, kdyby byla pojmenovaná pouze "blog"? Nebo si mě naopak lidé profilují jako blogera? Tak či tak, ze současných návštěv je na mém webu evidentně nejlákavější blog. A i když nedostávám tisíce lajků a sdílení, evidentně čtenáře mé články udrží v pozornosti. K tomu se ještě vrátím.

Co je naopak žalostné - nikdo se semnou očividně nechce spojit :-). Vyplývá to z toho, že na web zatím opravdu nechodí potenciální klienti, resp. lidé, kteří semnou ještě nejsou v kontaktu.

Návštěvníci také ze spodu stránky používali interakční button "to top", který vrací uživatele na začátek stránky, a tím ho drží déle na webu. 

A co heatmapa scrollování?

Scroll Heatmapa Filip Bartoš CZ

Tím, jak je můj web navržený, se z těchto dat moc nedozvíme. Až 66% návštěv dorollovalo na spodek webu. K tomu stačil defacto jeden klik nebo jeden scroll. Zbytek uživatelů buď využilo hamburger menu, nebo z webu uteklo. U větších webů, kde je více obsahu, to může poskytnout velmi cenné informace.

Nahrávky procházení webu

Alfou a omegou Smartlooku jsou celé nahrávky procházení webu. Mimo přesného ukazatele pozice myši, kliků nebo rollování tento nástroj ke každé nahrávce dodá doplňující data jako lokalitu, přesný datum a čas, počet prohlédnutých stránek webu, přesnou délku prohlížení webu včetně pauzy, kdy uživatel byl na jiné záložce a také specifikace zařízení od rozlišení, přes prohlížeč až po operační systém.

Nahrávka Smartlook Filip Bartoš CZ

A to jsou na verzi, která je zdarma, poměrně zajímavá data.

Chcete vidět, jak vypadá samotná nahrávka? Pochopitelně zajímavě a konkrétně. V mém případě také dokazuje že skutečně klikáte na odkazy, které do článků vkládám. Chcete tak chápat hlouběji kontext mých postů, a za to jsem rád :-)

Smartlook doporučuji úplně každému, který má buď malý webový projekt, svůj blog nebo například spravuje diskuzní fórum. 100% to pomůže dalšímu vývoji. Používejte ho zadarmo jako já na odkazu zde.