Vzkaz do roku 2022 všem, kdo řeší nebo musí řešit marketing

Jen co covid třaskavou fackou probudil svět do onlinu, tak stačil rok, aby ještě svět obnažil až do spodního prádla. Někdy až do přirození. Chci mluvit o jakési kultuře nejen online marketingové světa a složitého ekosystémů dodavatelů služeb, poptávajících a ostatních.

2021 vyeskaloval v obří soutěž být v online prodejích nejlepší, což s sebou nabalilo spoustu nových revolučních služeb, nástrojů a kdoví čeho, co k tomu má zaručeně a hlavně JEDNODUŠE A BEZ PRÁCE dopomoci.

Kasičky reklamních systémů praskají ve švech a v e-mailech a alertech jen syčí: PŘIDEJ PŘIDEJ TOHLE JEŠTĚ NEMÁŠ TOHLE VŠEM VYDĚLÁVÁ DĚLEJ.

Po sociálních sítích létají kulervoucí milionové a miliardové případovky různých Handlířů, Bartošů (těch jiných).

Veleúspěšné lovebrandy typu indických Vasky, které přece ctí Baťovy principy, proto jsou tak úspěšné, ne? ;-)

Jeden přechytralý podcast za druhým, každý je ÚSPĚŠNÝ ROUSTOUCÍ a hlavně mladý podnikatel. Zabalil to v zaměstnání a teď si žije svoji pohádku.

KONEČNĚ DĚLÁ CO HO BAVÍ, NE?

Celý tento lunapark informací stejných not vytvořil v Česku představu, že jedinou cestou je otevřít si bistro, dílnu v garáži, malý e-shopík s naprosto prémiovými produkty (které jinak neprodává dalších 30 řetězců) a být konečně TOP!

Což se dá pochopit, asi je to součást každé doby.

Horší je, že myšlení "HLAVNĚ SE NENADŘÍT" s velkou jistotou prosáklo do firem a vedení všech velikostí úrovní. A jaksi těžko se s tím zápasí.

Původně jsem chtěl chrlit argumenty jeden za druhých, strukturovaně vysvětlit podstatu problému, proč 90% jakéhokoliv marketingu českých firem nefunguje, ale nakonec na to prdím. Protože se točí kolem jedné věci.

a to je - přestat si myslet, že si marketing koupím, zařídím jednorázově, nebudu si na něj muset myslet, nebudu ho muset delegovat.

Vycházím z asi stovek jednání a spoluprací za poslední rok, které se bohužel hodně podobně negativně slučovaly.

V případě e-shopařů to byla naivní představa "dělat si sám prodeje a marketing nechat na agentuře", v případě firem to byla naivní představa "stačí nám jeden levný student na marketing a zbytek zařídí agentura".

Jsem si plně vědom, že mi to omlátí někdo ze současných partnerů o hlavu a bude se ptát "jak jsi to jako myslel", nicméně tato shrnující rada by měla být stěžejním bodem všech na příští rok.

Bohužel jsme v roce 2021 potažmo 2022 a ne v roce 2005.

Pozůstatek této doby je citelný. Firmy se nezdráhají zaplatit zdvojené ztrojené účetní, báby na vrátnici nebo vícero údržbářů.

Když však přijde na řadu a) zkušený marketingový manažer b) jeden nebo dva marketingoví specialisté se zaměřením na obor firmy, tak je oheň na střeše na neřešitelná nákladová položka.

Však máme přece své obchodníky. Obchodníci, kteří nemusí udělat ani řádek do Excelu a svůj pravěký děravý (neefektivní pro firmu) provizní systém si udrží.

Ten problém má samozřejmě dlouhé kořeny, které nezpřetrhá jeden rok práce. Důležité je však změnit optiku.

Protože pokud se ta optika nezmění, je firma nebo podnik odsouzený do záhuby.

Ale to je vlastně fér, ne? Kdo by nechtěl mít firmu bez perspektivy a průběžného růstu, co?

Pokud si to čtou lidé, kteří by to měli číst...

... je to jen ve vašich rukou.

 

Ať je 2022 příjemnější pro všechny,

Filip

 

Vše běží na rychlém a zabezpečeném hostingu od Weboo Marketing & Technology